RG-Star Lindesberg

Årets första tävling för våra juniorer och seniorer var den nationella tävlingen RG-Star. Veckorna innan tävlingen var otroligt hektiska då nästintill alla hade minst ett nytt program eller många ändringar och bara en dryg månad på sig att förbereda sig inför nästa säsong. Micaela Hamberg gick i januari i år över till seniorklassen och RG-Star skulle bli hennes första tävling som senior. Emmy Lindgren hade ett helt nytt och utmanande bollprogram samt ett nytt kägelprogram att lära sig och Ebba Folkeson samt Paulina Gunnarsson skulle visa upp sina relativt nya bandprogram för första gången i Sverige. Petra Lindgren hade även hon ett nytt program i käglor. Oturligt nog så åkte hon dock på en hjärnskakning på en träning innan tävlingen och kunde alltså inte delta.

Först ut av Uppsalaflickorna var Paulina och Ebba (juniorklassen). Båda två visade upp ett säkert kägelprogram var och lyckades hålla huvudet kallt och utstrålningen på topp! När det sedan var dags för bandprogrammet som de bara tävlat i en gång innan var de otroligt laddade men kanske något mer osäkra. Detta visade de dock inte alls på tävlingsmattan utan gav oss istället två mycket stabila bandprogram. Bra jobbat tjejer!

Så var det dags för seniorklassen och Micaela och Emmy att tävla. Vi hade alla bestämt oss för att ta denna första tävling på året lite som den kom, tjejerna skulle kämpa kravlöst och framför allt ha kul på mattan. Första redskapet var käglor och båda visade upp två inte helt klockrena men stabila kägelprogram. När det sedan var dags för tunnband tror jag att de värsta nerverna hade släppt åtminstonde för Miccans del som körde ett fantastiskt tunnbandsprogram och gjorde ett personbästa på 19.98. Emmy hade dock lite mera otur på hon av misstag kastade sitt tunnband upp i taket med en sådan kraft att det försvann ut från mattan. Hon tog däremot igen sig och höll ihop resten av programmet så pass bra att hon lyckades ta sig till final. I finalen fick man välja redskap och Emmy hade några dagar tidigare bestämt sig för att om hon skulle komma till final så skulle hon sattsa och köra sitt nya bollprogram som fortfarande var väldigt skakigt. När hon efter sista redskapet klev av mattan så kunde båda jag och hon pusta ut, hon hade presterat väldigt bra med tanke på hur nytt det var!

/Eliska

Micaela - Det var roligt att tävla men lite nervöst eftersom det var min första seniortävling. Jag är nöjd med tävlingen eftersom jag är nöjd med hela programmen som helhet, att jag inte gav upp utan att jag hela tiden fortsatte kämpa. Jag är dock mest nöjd med tunnband. Till nästa RG-star ska jag jobba med mitt bollprogram som är helt nytt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0